5 Fogászati probléma, amivel azonnal érdemes felkeresni a fogorvost

Amikor egy fog elviselhetetlenül fáj, nem kérdés, hogy azonnal időpontot kérünk fogorvosunkhoz. De mi a helyzet akkor, amikor nem fáj? Dr. Memari Masoud, a Rose Implant Center vezető fogszakorvosa szerint a  szájüregben számos olyan egyéb tünet is jelentkezhet, aminek kezelése épp olyan fontos, mint egy fájó fogé, de sokan az idő-pontfoglalást mégis halogatják.

Milyen tünetekre gondol itt egészen pontosan a Doktor Úr?

Az évek óta fennálló foghiányok, egy bölcsességfog miatt kiala-kult gócpont, a gyulladt fogíny és a fogkő időzített bombaként ketyeg a szánkban, amit ha nem kezelünk, nehezebben vissza-fordítható folyamatot indíthat be.

Nekem a legnagyobb dilemmám az volt, amikor fogorvosom a bölcsességfog eltávolítását javasolta. Féltem a beavatkozástól és tünetet sem okozott. Miért javasolják mégis?

z az az eset, amikor CT felvétel vagy panoráma röntgen után kér-dően nézünk fogorvosunkra. Nem fáj, akkor miért kell megszaba-dulni tőle? Eltávolítását persze nem minden esetben javasoljuk, de sok esetben indokolt. Ha nincs elég hely a  számára, akkor csinál magának, aminek számos következménye van, például tá-lyog, ínygyulladás, szomszédos fog bántalmazása.

Mivel nehezen hozzáférhető helyen van, nehéz tisztán tartani, jó eséllyel alakul ki fogszuvasodás, amely a szomszédos fogat is érintheti. Sokszor íny alatt marad a bölcsességfog, anélkül, hogy a páciens érezne bármit, láthatatlanul mozdítja el a szomszédos fogakat, illetve fájdalom nélküli góc lehet a  szervezetben, mely több szervre kiterjedő komoly betegségek okozója lehet. Akár izületi -, arcü-reg-, bőr-, fül-, haj-, illetve szívbetegség hátterében a fog, mint gócpont állhat. Akik extrém mód tartanak a fogorvostól, bármely beavatkozást altatásban is el tudjuk végezni.

A foghiány meglehetősen ijesztően hangzik. Mik a lehetőségeink, ha már megtörtént?

A foghiány általa okozott károkkal nem mindenki van tisztában. Hosszú távon a kialakult foghiány miatt fellépő elváltozások az emésztésünkre is hatással lehetnek. A módosult harapási helyzet az álkapocsra olyan extrém terhelést helyez, ami fájdalommal járhat. A hiányzó fogak pótlására a legmodernebb mód a med3d műtét nélküli fogbeültetés. A szomszédos fogak károsítása nélkül történik a  pótlás. Amennyiben ez nem történik meg, csonthiány alakul ki, az elvesztett fogak szomszédjai elmozdulnak, bedőlnek.

Ez fogszabályozással is kezelhető. A  szabályozó készülékeknek többféle változata létezik, a pácienssel konzultálva választhatjuk ki a számára leghatékonyabb eszközt. Az esztétikus mosoly kialakítása mellett a megfelelő rágás biztosítása a cél. A  szájban lévő fémhuzalokról nem mindig az esztétikum jut eszünkbe, ezért alkalmazzuk a láthatatlan fogszabályozót, ami egy speciális szoftver segítségével előállított láthatatlan sín, huzalok és drótok nélkül.

Mi is az a fogkő, és miért kell vele foglalkozni?

A fogkő alapja a lerakódott lepedék. A baktériumokkal teli foglepedékben lezajló anyagcsere folyamatok során képződött sav fel-oldja a fogzománcot, amely fogszuvasodáshoz vezet.

A helytelen fogmosás, dohányzás és hajlamosító tényezők okozzák a fogkő megjelenését, amelyet rendszeres eltávolítással, és a helyes fog-mosási technika elsajátításával hatékonyan lehet kezelni. A fogkő jelenléte ínygyulladást okoz.

Hogyan vehetjük észre az ínygyulladást, és milyen tünetekkel járhat?

A leggyakoribb oka tehát a fogakra rakódott lepedékből kialakuló fogkő így, ha nagy mennyiségű fogkő található a szájüregben, akkor már gyanakodhatunk. Kísérő tünetei a vérző, gyulladt fogíny, kellemetlen lehelet.

Fontos a korai felismerése, hiszen ha az elváltozás mélyebb szöveteket is érint, baktériumokkal teli tasakok alakulnak ki. Az ínygyulla-dás a  fogínysorvadás előszobája, amely extrém esetben fogvesztéssel is járhat. A kezelésnél első lépésként a fogkövet távolítjuk el és fájda-lommentes lézerkezelést használunk a gyulladásokra. Figyeljünk oda a fogainkra, és rendszeresen látogassuk fogorvo-sunkat, hosszú távon csak így kerülhetjük el a költséges, és hosz-szan elnyúló fogászati kezeléseket.